Met een omgebouwde GMC-truck brengt Oorlogsmuseum Niemandsland het verhaal van de WOII in de Betuwe naar het schoolplein.

Doneer via de crowdfundingcampagne op voordekunst.nl

GMC-vrachtwagens werden tijdens de oorlog gebruikt om legermaterieel te vervoeren. We brengen de geschiedenis tot leven door een authentieke truck om te laten bouwen tot educatiedependance. Op interactieve wijze ontdekken leerlingen hoe de Tweede Wereldoorlog werd ervaren door de geallieerden, de Duitsers en de lokale bevolking in de Betuwe.

Doneer via de crowdfundingcampagne op voordekunst.nl

Hoofddoelstelling
Het uitbreiden van ons educatieprogramma met een mobiele dependance waardoor we ons bereik vergroten. Door het restaureren van de GMC maken we het mogelijk om scholieren op laagdrempelige en speelse wijze een eerste indruk te geven van de oorlogstijd in de Betuwe.

Subdoelstellingen leerlingen:
– Kennismaken met de lokale geschiedenis, specifiek ‘het Betuwse verhaal 1944-1945’;
– Het beseffen wat de invloed van dit verhaal is geweest op hun woonomgeving;
– Een verbinding creëren van het lokale verhaal met het historisch verhaal van de Tweede Wereldoorlog;
– Ze stimuleren om op bezoek te gaan bij andere lokale erfgoedpartijen die het lokale verhaal vertellen.
Daarnaast de docent en school ondersteunen om het ‘’stoffige’’ imago van de geschiedenisles af te halen

Doelstellingen en beoogde resultaten

.

Beoogde resultaten
Het beoogde resultaat van dit plan is om:
1. De ooggetuigenverslagen van toen om te zetten naar een belevenis voor de leerlingen van nu en hier een ervaring van te maken.
2. Een vervoersmiddel te hebben die deze dependance van locatie A naar B kan brengen op een unieke manier. Deze speciale manier is het vervoerstuk zelf.
3. Er is niet alleen een vervoersmiddel maar ook is er een compleet historisch voertuig gerestaureerd die zelf al een uniek verhaal vertelt. Deze vrachtwagen is namelijk gebruikt door het Amerikaanse leger om zowel militairen als goederen de Betuwe in te krijgen in oktober 1944. Zie bijlage voor de historische context van dit voertuig.
4. We hopen met deze extra belevenis een groter bereik binnen de doelgroep te creëren. In 2019 hadden we in totaal 1000 leerlingen in ons museum. Met deze belevenis willen we dat aantal in het museum zeker gaan verdubbelen. En het bereik vergroten tot aan de gehele Betuwe en daarbuiten.
5. Naast de reguliere schoolklassen is er ook een mogelijkheid om deze dependance naar andere doelgroepen te rijden. Voorbeelden zijn: scouting uit de regio, familiedagen die iets extra’s willen toevoegen en zelfs evenementen die te maken hebben met dit thema.

Doneer via de crowdfundingcampagne op voordekunst.nl